Dan Everiss
<oregdan@hotmail.com> | Fri, Nov 10, 2017 at 5:39 PM |
|
Memory Eternal! to
the Martyr for Christ, the much persecuted and long suffering truth-teller, Archpriest Paul Adelheim of Pskov,
who was much loved and listened to in Russia,-which fact made him dangerous to the communists, who was murdered and silenced because he tried to warn our ROCOR's leadership and flock in 2007, to
not foolishly submit and become enslaved to his MP, but to stay
free. Had he lived a little longer, he was openly planning on leaving
the MP and coming into our anti-MP, ROCA.
MAY
HE REST WITH THE SAINTS!
|
Мысли |
[ Архив публикаций ] |
|
09 ноября 18:39 |
|
Протоиерей Павел Адельгейм (Псковская епархия РПЦ МП). НОСТАЛЬГИЯ ЗАРУБЕЖНОЙ ЦЕРКВИ.
Потомки эмигрантов верят, что Россия по-прежнему является той страной, из которой уехали их деды
|
Мы все по-разному
Судьбой опалены.
Кто крепость взял,
Кому Сибирь знакома.
Знать потому теперь
Попы и дьяконы
О здравьи молятся
Всех членов Совнаркома.
Сергей Есенин
Зарубежную Церковь томит ностальгия и обещание воссоединиться с
"Церковью в России" по освобождении от советской власти. Накопились
причины, которые торопят верить, что время уже пришло. Чувствами русских
эмигрантов советская власть играла много раз и каждый
раз выигрывала. А они жестоко проигрывали и дорого платили за
доверчивость, потому что чувства их были искренними.
РПЦ МП всегда играла на стороне советской власти. Не потому, что
любила советскую власть, а потому, что любила власть как таковую, и была
плотью от её плоти, как вся советская номенклатура.
Наивный Запад понимает "советскую власть" в качестве идеологической
структуры, которая закончится, когда её переименуют. "Советская власть"
постоянно меняет кожу: свою собственную и карательных институтов. Запад
верит, что карательный "ЧК" изменился, когда
его назвали "НКВД", переродился, когда назвали "ГПУ", подобрел, став
"МГБ", гуманизировался, назвавшись "КГБ", и совсем одемократился в
"ФСБ". Теперь она занимается правозащитной деятельностью,
благотворительностью и любит деток.
В мгновение ока исчезла в стране КПСС, словно её не было. Куда вдруг
делась многомиллионная партия? КПСС никогда не было. Был миф про КПСС.
Реально существовала номенклатура, которая никуда не делась: была, есть и
будет, меняя кожу, сохраняя своих людей
и свою сущность.
"Советская власть" выражает содержание общественного сознания,
которое меняется медленно – дай Бог, столетиями, под воздействием
объективной реальности. Внутренний процесс идёт и в наши дни, но в нём
отсутствует этический императив. Он ориентирован на коллектив,
а не на личность, которая всегда в долгу. Мы пели "где так вольно дышит
человек", когда полстраны погибало в лагерях. Запад восхищался нашим
гуманизмом. В Туле делают самовары. Рабочие тайком выносят детали. Когда
соберут, неизбежно получается пулемёт. Нам
понятно почему, а Запад не понимает.
Наши эмиссары много раз уговаривали эмигрантов вернуться. Всегда
успешно. Митрополит Николай (Ярушевич), искренний патриот и
замечательный проповедник, принимал деятельное участие в этих акциях.
Когда его спрашивали "Владыка, зачем Вы лжёте, что у нас в
стране свобода совести?", он отвечал: "Если ваша мать пьяница, вы будете
об этом кричать на весь мир?"
Последствия репатриации описаны на Западе. Вспомните судьбу Марины
Цветаевой, вернувшейся до войны. Вспомните казачество, возвращённое
после войны. Да разве всех перечислишь?! Чего ещё надо? Факты не
нравятся, хотят надеяться. Вольному – воля.
Почему бы РПЦЗ не проанализировать опыт возвращения в РПЦ МП
православной Церкви "непоминающих"? Это были исповедники, вернувшиеся из
лагерей, ссылок, целые поколения, выброшенные за борт советской
действительности. Многие из них теперь прославлены как новомученики.
Как сложились их судьбы? Одни не дожили до наших дней, другие вписались,
третьи не сумели. Раскол преодолён формально. Противостояние
"советского" и "антисоветского" сознания пережило советскую власть.
Политика была ни при чём. "Антисоветское" сознание выражало
верность христианским идеалам, отказ от лжи, ориентацию на человека.
"Советское" сознание означало конформизм, оправдывало ложь, приносило
человека в жертву. Две жизненные позиции отразились в мировоззрении,
религии, искусстве и науке.
К 1927 году выявились два направления церковного сознания, по-разному
определившие взаимоотношения Церкви с государством. Одну позицию
высказали в "Соловецком послании" епископы, заключённые в Соловецком
концлагере. Противоположная позиция изложена в "Декларации"
митрополита Сергия (Страгородского). Противостояние позиций было
принципиальным и предопределило раскол Церкви на "сергиан" и
"непоминающих".
Вернувшись, "непоминающие" остались людьми второго сорта на вторых
ролях. Архиепископ Ермоген (Голубев) отдал РПЦ МП своё сердце и все
силы. Он закончил жизнь в заточении, лишённый богослужения и свободы.
Кто его обманул, запер до конца дней в Жировицком
монастыре и не отвечал на его обращения?
Запад не понял, что случилось в Лондоне? Устав РПЦ МП 1988 г.
позволял митрополиту Антонию (Блуму) скорректировать Устав для Сурожской
епархии при условии утверждения Москвой. Устав остался не утверждённым.
Епископ Василий (Осборн) убедился, что надежды
митрополита Антония не сбылись, и ушёл в Константинополь.
"Акт о каноническом общении" построен по принципу русского выражения
"да нет": "Разрешаю, но запрещаю". Один пункт противоречит другому и
требует дополнительных объяснений, например, третий девятому.
Одиннадцатый и двенадцатый пункты уничтожают смысл десятого.
Прямое повторение лондонской истории. Избрание Предстоятеля и каждого
архиерея, учреждение епархий утверждает Москва. А как быть, если не
утвердит? Процедура согласования не предусмотрена, и решение о
назначении примет Москва.
Неужели куцая схема, где ничего не договорено, может стать правовой
основой для существования РПЦЗ(Л) в новых условиях? Сплошь белые пятна,
провоцирующие произвол. Заявление на самостоятельность не защищено
механизмом и останется пустой претензией. Что за
детский сад!
Не смогли найти грамотного юриста? Вымерли профессора канонического
права? Право всегда защищает слабых. Всё, что не прописано в праве,
сильные истолкуют в свою пользу, когда придёт время.
Объяснять эмигрантам прописные истины советской психологии
бесполезно. Опыт их ничему не учит: "Никого ещё опыт не спасал от беды".
Потомки эмигрантов верят, что Россия по-прежнему является той страной,
из которой уехали их деды. Мы живём в другой России,
болеющей утратой нравственных основ. Они разрушены и в государстве, и в
Церкви, и в обществе. Когда потеряна совесть, даже право не может
помочь. Если покаяние не пробудит совесть, исход будет летальным.
Вековой призыв к покаянию, который РПЦЗ обращала к России,
теперь умолк...
|
"The Nostalgia of the Church Abroad"
Fr. Paul Adelheim against the ROCOR-MP union
English
Russian
Версия для печати
Опубликовано на сайте Портал-Credo.Ru
30-11-2007 15:39 |
|
Protopriest Pavel Adelheim (Pskov Diocese MP-ROC). The Nostalgia of the Church Abroad
|
Nostalgia and the
promise of reuniting with the "Church in Russia" after its liberation
from the Soviet regime torment the Church Abroad. Reasons have
accumulated that hasten
one to believe that the time has already come. The Soviet regime has
played with the feelings of the Russian émigrés many times and each time
has won. And they lost brutally and paid dearly for their trustfulness,
because their feelings were sincere.
The MP ROC [Moscow
Patriarchy, Russian Orthodox Church] has always played on the side of
the Soviet regime. Not because it loved the Soviet regime, but because
it loved power as such,
and was flesh of its flesh, as was the whole Soviet nomenclatura.
The naïve West understands the
"Soviet regime" as an ideological construct, which will end when they
rename it. The "Soviet regime" constantly changes its skin—its own and
that of its punitive
institutions. The West believes that the punitive "Cheka" changed when
they called it the "GPU"; that it was reborn when they called it the
"NKVD"; that on becoming the "MGB", it became kinder; that when it was
called the "KGB", it became humane; and as the
"FSB", that it has become completely democratic. Now it is engaged in
the work of defending human rights and with philanthropy, and it loves
kiddies.
In the twinkling of an eye,
the CPSU [Communist Party of the Soviet Union] disappeared in the
country, as if it never was. Where did the multi-million-member party
suddenly go? There
never was a CPSU. The CPSU was a myth. The nomenclatura really existed, which never went anywhere: It was, is and will be, changing its skin, preserving its people and its essence.
The term "Soviet regime"
expresses the content of social consciousness, which changes slowly—may
God grant it—over centuries, under the influence of objective reality.
This internal
process goes on in our days too; but in it an ethical imperative is
absent. It is oriented on the collective, and not on the individual, who
is always indebted to the former. We use to sing, "where a man breathes
so freely," while half of the country was perishing
in the camps. The West was enraptured by our humanism. In Tula, they
make samovars. The workers take parts away on the sly. When they
assemble them, a machine-gun inevitably results. To us, it is
understandable why; but the West does not understand.
Many times our emissaries
persuaded the émigrés to return. Always successfully. Metropolitan
Nikolai (Yarushevich), a sincere patriot and a remarkable preacher, took
an active part
in these actions. When he was asked, "Vladyka, why do you lie, saying
that we have freedom of conscience in our country?", he would reply, "If
your mother were a drunkard, would you shout this to the whole world?"
The consequences of the
repatriation have been described in the West. Remember the fate of
Marina Tsvetayeva, who returned before the war [World War II]. Remember
the Cossacks, who
were [forcibly] returned after the war. Can you enumerate them all? What
else do you need? Facts are not pleasing; people want to have hope. To
each his own.
Why has the ROCA [Russian
Orthodox Church Abroad or ROCOR—"Outside Russia"] not analyzed the
experience of the Orthodox Church’s "non-commemorators" to the MP ROC?
These were confessors,
who had returned from the camps and from exile, whole generations thrown
overboard from Soviet reality. Many of them have now been glorified as
new-martyrs. What was their fate? Some did not live to our days, others
joined in, others could not.
The schism was formally overcome. The confrontation between
"Soviet" and "anti-Soviet" consciousness outlived the Soviet regime.
Politics has nothing to do with it. The "anti-Soviet" consciousness
meant conformism, it justified
falsehood and offered up man as a sacrifice. The two vital positions were reflected in worldview, religion, art and science.
By 1927, two tendencies in
church consciousness had appeared, which defined the interrelation of
the church with the state in different ways. The bishops confined in the
Solovki Concentration
Camp expressed one position in the "Solovki Epistle". The contrary
position was set forth in the "Declaration" of Metropolitan Sergius
(Stragorodsky). The opposition of the positions was principled, and it
pre-determined the split of the Church into "Sergianists"
and "non-commemorators".
After returning, the
"non-commemorators" remained second-class people in secondary roles.
Archbishop Hermogen (Golubev) gave his heart and all his strength to the
MP ROC. He finished
his life in confinement, deprived of the divine services and freedom.
People had deceived him, locked him up until the end of his days in the
Zhirovitsky Monastery and did not respond to his appeals.
The West also did not
understand what happened in London. The 1988 Charter of the MP ROC
allowed Metropolitan Anthony (Bloom) to amend the Charter of Surozh
(British) Diocese on condition
that it be confirmed by Moscow. The Charter was never confirmed. Bishop
Basil (Osborne) became convinced that Metropolitan Anthony’s hopes would
not be realized, and he departed to Constantinople.
The "Act of Canonical
Communion" has been constructed on the principle of the Russian
expression "yes and at the same time—no"—"I allow it, but I forbid it."
One point contradicts
another and requires additional explanations; for example, the third
contradicts the ninth. The eleventh and twelfth points annul the sense
of the tenth. This is a direct repetition of the London history. Moscow
confirms the election of the First Hierarch
and of each hierarch and the establishment of dioceses. And what happens
if Moscow does not confirm? A coordination or grievance procedure has
not been stipulated, so Moscow will make the final decision concerning
the appointments.
Can an abbreviated outline,
where nothing is agreed upon, possibly become the legal basis for the
existence the ROCA under new conditions? These are completely uncharted
areas that
provoke arbitrariness. The declaration concerning independence is not
defended by any mechanism and remains an empty pretense. What a
kindergarten!
Could they not find a
competent legal expert? Have the professors of cannon law died out? The
law always defends the weak. Everything that is not written in the law,
the powerful will
interpret to their advantage when the time comes.
It is useless to explain to
the émigrés the truisms of Soviet psychology. Experience teaches them
nothing: "Experience has not yet saved anyone from calamity." The
descendants of the
émigrés believe that Russia is, as before, that country from which their
grandfathers departed. We live in another Russia, which is ill from the
loss of moral fundamentals. They have been destroyed both in the state
and the Church, and in society. When the
conscience has been lost, even the law cannot help. If repentance does
not waken the conscience, the outcome will be fatal. The age-old call for repentance, which ROCA had directed toward Russia has now
fallen silent…
http://revniteli.livejournal.com |
|
|
Remember, too, that he was murdered by the KGB. No proof, but we know the truth. Exactly fits their pattern for murder, somebody who betrays them gets killed by a "random" lunatic.
ReplyDeletehttp://remnantrocor.blogspot.com/2013/08/newspaper-story-on-fr-pauls-murder.html