Краткие замечания касательно Заявления архиепископа Софрония, бывшего Санкт-Петербургского и Северо-Русского о "неканонической так называемой «Секачевской» катакомбной группе", и о его непоследовательных и антицерковных действиях.
В начале приведем текст данного заявления:
"В связи с тем, что многие задают вопрос относительно Секачевской группы, настоящим заявлением хочу сказать следующее. Я считаю, что мы неоправданно поторопились признать и принять с неканонической так называемой «Секачевской» катакомбной группы, священнослужителей. На сегодняшний день принятые нами епископы не вошли в состав РПЦЗ, а находятся на условиях автономии как епископы катакомбной Церкви, о чем и говорит «Акт воссоединения епископов Катакомбной Православной Церкви с РПЦЗ» от 25 августа/ 07 сентября 2008 года. Однако это не умаляет той ответственности за неканоническое действие которые мы совершили, вольно или не вольно участником которого был и я. Я так же хочу попросить прощение у всех верных чад за неканонический шаг с нашей стороны который вызвал законное негодование и считаю что мы должны были рукополагать во все степени священства, начиная с чтеца, согласно постановлению Архиерейского Собора РПЦЗ от 2/15 мая 1990 г.
22.08.2016 г. +Софроний, архиепископ Санкт-Петербургский и Северо-Русский .
НЕМНОГО ИСТОРИИ
1. После начала гонений на Православную Церковь в новой советской России и переходом православной иерархии, не признавшей советскую власть на указ 362 Всероссийского Собора и святейшего патриарха Тихона, весьма долго не удавалось установить духовное единение между двумя частями Русской Церкви, волей судеб Божиих оказавшихся в отрыве друг от друга, РПЦЗ И КАТАКОМБНОЙ.
2. Впервые официальное объединение произошло по просьбе катакомбных священников, оставшихся, в следствие различных причин без архипастырского окормления, при ныне прославленном в РПЦЗ, Святителе Филарете (Вознесенском), в бытность его Первоиерархом РПЦЗ.
О чем, кроме существующих документов, свидетельствует и запись голоса Святителя Филарета, сделанная при его жизни.
Приводим стенограмму этой записи:
"Между прочим, имейте ввиду, что у нас в Архиерейском Синоде есть документы; несколько десятков (!) священнослужителей из советского союза прислали к нам свои имена с короткой просьбой, заявлением, что они не подчиняются советской официальной церкви, а так как до Катакомбной трудно добраться, то поэтому они просят, чтобы Зарубежная Церковь считала их в своей юрисдикции, в своем каноническом (!) руководстве.
Их имена у нас в Синоде есть. Конечно, привести их мы перед всеми не можем, - это значит их подвести моментально, но так или иначе, все таки вот такие настроения там есть. Там знают нашу Зарубежную Церковь и Катакомбная Церковь считает себя в единении с нею, в духовном единении. И нас там поминают в этой Катакомбной Церкви, она существует вопреки тому, что бы не говорили." (полную версию аудиозаписи можно услышать здесь: https://youtu.be/58wqKxLRLsU).
3. В дальнейшем исторические события приняли иной оборот.
В связи с усиливающейся в лоне Зарубежной Церкви работой спецслужб по разрушению идей РПЦЗ и подготовке объединения ее с советской церковью, так называемой Московской Патриархией, и внедрением в нее своих адептов, Синодом РПЦЗ, было принято решение прекратить общение с Катакомбной Церковью на Родине (на которое и ссылается в своем заявлении владыка Софроний).
4. После объединения части РПЦЗ с Московской Патриархией, которое состоялось в 2007 году, верный остаток РПЦЗ, в лице Временного Церковного Управления, возглавляемого еп. Агафангелом (нынешним Первоиерархом РПЦЗ), возобновил попытку воссоединения с Катакомбной Церковью в России. Задачу эту ВЦУ возложило на преосвященного Софрония (!) (Мусиенко), что он весьма добросовестно исполнил. Таким образом, воссоединение вновь состоялось, посредством подписания акта "Воссоединения епископов Катакомбной Православной Церкви с РПЦЗ" от 25 августа/ 07 сентября 2008 года.
5. В последствии, на V Всезарубежном Соборе РПЦЗ, после многочисленных полемик, касательно свершившегося деяния, большинством голосов, было принято решение признать Акт о восстановлении Евхаристического общения между РПЦЗ и Катакомбной Церковью законным.
Так оно получило последнее и неотчуждаемое одобрение с точки зрения канонического права.
О непоследовательных и антицерковных действиях архиепископа Софрония в свете его заявления от 22.08.2016г.
О непоследовательных действиях архиепископа Софрония.
Преосвященный Софроний, как это уже было указано, являлся тем самым уполномоченным лицом, назначенным от ВЦУ, которое занималось расследованием возможностей воссоединения Катакомбной Церкви с РПЦЗ. Мне лично и при первых встречах с владыкой Софрониеем, и при последующем общении (в том числе во время пути на V Всезарубежный Собор, так как мы летели вместе) неоднократно приходилось разговаривать о волнующих меня, как представителя Катакомбной Церкви, вопросах, в частности нашего воссоединения с РПЦЗ.
Ни тогда, ни в последующие восемь лет, нашего с преосвященным Софронием общения (не только человеческого, но и Евхаристического (!)), мне не доводилось слышать из уст владыки о его сомнениях касательно восстановленного с его деятельнейшим участием общения двух разрозненных частей Единой Русской Церкви.
И вот, каково же было мое удивление, когда в связи с происходящими внутри нашей Церкви событиями, преосвященным Софронием было сделано такое заявление!!!
Действия владыки показались мне настолько непоследовательными, что невольно в моей голове возникли несколько вопросов:
- если владыка Софроний, до написания им, указанного заявления, был искренен в своем служении, которое он совершал на благо РПЦЗ, то что могло с ним случиться такого, что ход его мыслей и действий поменялся на 180 ° ?!
- если же все его предыдущие действия были не искренни и он руководствовался какими-то своими личными соображениями, или спускаемыми сверху инструкциями, то тогда все теперь, совершаемое им весьма логично и, наверное, ставить другие вопросы нет никакой необходимости?!
Если касательно второго вопроса все было ясно, то первый долго не давал мне покоя. Но прекрасно понимая, что спешка, особенно в делах духовных, дело поистине диавольское, мною было принято решение помолиться некоторое время с целью найти правильное, непредвзятое отношение к действиям преосвященного Софрония.
Теперь, когда с тех пор прошло уже больше месяца, мне хочется поделиться с нашими братьями и сестрами во Христе, сделанными мною выводами.
Итак, весьма усердно молившись все это время, я, грешник, понял для себя, что владыка Софроний человек весьма искренний, и не мог совершать дело объединения наших, РПЦЗ и Катакомбной Церкви лукаво, с намерением в последствии разрушить, то, что сам созидал.
Следовательно, все его действия по отречению от предыдущей своей богоугодной деятельности имеют под собой, некоторую, не известную мне причину, которая не дала ему сохранить, тот духовный стержень, на который были нанизаны все его прежние убеждения!
Об антицерковных действиях архиепископа Софрония.
а) Действия против церковного предания.
Как уже отмечалось мною ниже, первое официальное воссоединение катакомбных общин с РПЦЗ произошло в бытность ее Первоиерархом святителя Филарета.
Это стало не только Актом любви РПЦЗ к гонимой Церкви в страждущем под игом безбожников Отечестве, но и воистину новой страницей церковного предания не только РПЦЗ, но и Катакомбной Церкви в России. На протяжении нескольких лет во многих катакомбных храмах, на месте поминовения Первоиерарха за богослужением, возносилось имя святителя Филарета! И до сих пор еще, в некоторых домовых храмах Катакомбной Церкви, которые мне приходилось посещать, хранятся фотокарточки святителя Филарета, привезенные некогда из-за рубежа! Это ли не свидетельство взаимной духовной любви?!
Более же позднее постановление Архиерейского Собора РПЦЗ от 2/15 мая 1990 года, на которое ссылается преосвященный Софроний в конце своего заявления, уже было принято не в духе церковного предания РПЦЗ, и как мы увидели в последствии, стало одним из тех постановлений, которые помогли разрушить РПЦЗ и привести ее под власть Московского (советского) патриархата.
б) Действия против церковных канонов.
Если следовать далее логике владыки Софрония, в высказанном им перед верными (кто подразумевается под верными?) покаянии «за неканоническое действие которые мы совершили, вольно или не вольно участником которого был и я», то получается, что и утвержденное большинством голосов (в том числе и голосом преосвященного Софрония (!)) на V-м Всезарубежном Соборе определение об Акте "Воссоединения епископов Катакомбной Православной Церкви с РПЦЗ", тоже весьма «неканоническое действие», а это значит, что полнота Церкви, представленная множеством соборян, банально ошиблась!
Но это уже напоминает хулу на Святого Духа, которым, как мы знаем и веруем, совершается все дело нашего спасения, тем более в лоне истинной Церкви Христовой!
Так что же, получается, по новому учению преосвященного Софрония и его рьяных приверженцев, Дух Святый ошибся?!
А может, ошибся владыка Софроний?!
Послесловие.
Предвосхищая возможные выпады в свой адрес со стороны «правдолюбцев» и «спасителей» Церкви, добавлю только следующее:
Лучше желаю быть «неканоничным» катакомбником, чем «каноничным» раскольником.
Господь же наш, Иисус Христос, благодатью и щедротами Своего Человеколюбия, да вразумит, помилует и спасет всех нас! Аминь.
Многогрешный о. Александр Липин, милостию Божией протоиерей.
Brief
comments, by ROCA Fr. Alexander Lipin, regarding the statements of
Archbishop Sofrony, formerly of St. Petersburg and North-Russia, on
the "so-called non-canonical" Sekachevskoy "catacomb group",
and regarding his inconsistent and anti-clerical actions.
At the beginning of the text of this recent surprising statement, of Archb. Sofrony:
RUSSIAN ORTHODOX CHURCH ABROAD St. Petersburg and Northern Russian Diocese
Since
many ask questions about the Sekachev group, I would like to say the
following in this statement. It is my opinion that there was no
justification for us to quickly receive and recognize the clergy from
the uncanonical catacomb group called “The Sekachevs.” To this day those
bishops received by us into the ROCA still have autonomous status as
bishops of the catacomb Church, as stated in the “Act of Union of the
Catacomb Orthodox Church Bishops and the ROCA” from August 25\September
7, 2008. This though does not excuse the responsibility for the
uncanonical action we took, of which I was a part, knowingly or
unknowingly. I also wish to ask for forgiveness from all church members
for this uncanonical decision on our part, which led to legitimate
grievances being made. I believe we should have elevated them through
all the ranks of the clergy, starting with Reader, as prescribed in the
ROCA Synod of Bishops decision from May 2\15, 1990.
+Sophroniy
Archbishop of St. Petersburg and Northern Russian August 24, 2016
A BIT OF HISTORY
1.
After the start of the persecution of the Orthodox Church in the new
Soviet Russia and the transition of the Orthodox hierarchy, which did
not recognize the Soviet regime on the decree number 362 from the
All-Russian Council of His Holiness Patriarch Tikhon, for a very long
time it was not possible to establish a spiritual connection between the
two parts of the Russian Church, who by the fate of God, had fond
themselves in isolation from each other, i.e. ROCA and the Catacomb
church.
2.
For the first time. an official union between the two, was planned at
the request of the catacomb priests who have remained, as a consequence
of various reasons without pastoral care, by the now renowned in the
ROCA, Holy Hierarch Philaret (Voznesensky), when he was the First
Hierarch of ROCOR.
What
exists apart from existing documents, is the further evidence
and testimony of the recorded wishes of St. Filaret made during his
lifetime.
Here is a transcript of the record:
"By
the way, keep in mind that we in the Synod of Bishops have
documents that several dozen priests from the Soviet Union, who have
sent us their names with a short request, stating that they are not
subject to the official Soviet church, but are strongly loyal to the
Catacomb church, so they ask that the Church Abroad consider them as
belonging in their jurisdiction, under their canonical (!) rules.
Their
names we have at the Synod. Of course, we cannot bring their names in
front of all, [ make them public] as that would mean their immediate
end, but anyway, we have here, all the same sentiments about them, over
there. They know our Church Abroad and the Catacomb Church finds itself
in communion with her, in spiritual union. And there we are remembered
in this Catacomb Church, and it exists despite the fact that they
cannot openly declare so," (record full version can be heard here:
https://youtu.be/58wqKxLRLsU).
.
3. In the future, the historical events may take a different direction.
Due
to increasing, in the very interior bosom of the Church Abroad, the
destructive work of the security services [ the KGB/FSB], to destroy
our ROCA, their ideas and their preparations of combining it with the
Soviet church, the so-called Moscow Patriarchate, and the introduction
into ROCA of its adherents, into our Synod of ROCOR, it was decided to
stop communicating with the Catacomb Church in the homeland, for their safety, (about which this act of 'non-communication' is referred to, in this statement of Bishop Sofrony).
4.
After the unification of ROCOR with the Moscow Patriarchate, which was
held in 2007, a faithful remnant of ROCOR, in the form of the
Provisional Church Administration, led by Bishop Agafangel (current
First Hierarch of ROCOR), there were resumed reunification attempts with
the Catacomb Church in Russia. This task was entrusted to the Bishop,
Sofrony (!) (Musienko), and in which task he played a very good part..
Thus, a reunion was accomplished, by the official signing of: "The
Reunion of the Catacomb bishops of the Orthodox Church with the
ROCA", dated: 25 August / 07 September 2008.
5.
Subsequently, at the V-Diaspora Sobor of ROCOR, after numerous
controversies regarding this, it became an accomplished act, by a
majority vote, and it was decided to recognize the act of restoring
eucharistic communion between ROCOR and the Catacomb Church as fully
lawful.
So it has received approval, as of being final and inalienable, in terms of canon law.
About the inconsistent and anti-clerical actions of Archbishop Sofrony, in the light of his statement of 22.08.2016g.
About the inconsistent actions of Archbishop Sofrony:
The Reverend Sofrony, as already mentioned, was thereby the
authorized person, appointed by the Supreme Ecclesiastical Authority,
who investigated the possibilities of the reunification of the Catacomb
Church and ROCOR. I personally was at the first meeting with Bishop
Sofrony, and I was also involved with the subsequent communications
(including during our mutual journey to the V All-Diaspora Council, as
we flew together), when we talked with each other about this, which
was exciting to me, myself as a representative of the Catacomb Church,
about various matters, such as.... our reunion with ROCOR.
Neither
then, nor in the next eight years, in all of our communications with
His Grace Sofrony, (not only humanly speaking person to person, but
also, in the Eucharistic Communion, (!), I have never heard anything
contrary nor negative from the bishop's mouth, of his doubts about
the restored communication between the two, the disparate parts of the
One Russian Church .
So,
what was my surprise when, in connection with ongoing events within our
Church, the Most Reverend Sofrony has made such a surprising
statement that he recently did make!!!
The actions of Vladyka Sofrony seemed to me to be, so inconsistent, that involuntarily in my mind, I am having to ask myself some questions:
-
If Bishop Sofrony, before writing them, did write that recent
statement, and he made it sincerely, as part of his ministry, and
which he made for the benefit of ROCOR,[i.e. in also, his original
signature of his, accepting the Sekschkvoy into ROCA], what might have
happened to him, since then, so that his thoughts and actions have so changed 180 °?![ 180 degrees].
-
If he were in all his previous actions, not sincere, but if he was
being guided back then, by some kind of his own personal motives, or by
'instructions from the top down', then
all that he is now committed to, is quite logical, and perhaps to
therefore ask him further questions, there is no need to?!
If
on the second question it was clear that for the first long time
period, he did not give me any reason for his change, yet knowing that
the sudden abrupt change of his views, especially in such spiritual
matters, is really from the devil, I had decided to pray intensely
for awhile, in order to find out for myself a correct, but a
non-judgmental, attitude to these actions of Bishop Sofrony.
Now that there has passed more than a month, I want to share with our brothers and sisters in Christ, my conclusions.
So,
I was praying very hard all this time, and because I am a sinner, I
realized by myself, that Bishop Sofrony in his personal dealings with
other people, is very sincere, and that he could not have done his
earlier work for the unification of our ROCOR and the Catacomb Church,
with the hidden intention....at that time, ... to later destroy what he
had created.
Therefore,
all his actions to renounce his previous godly activities must be
caused from forces or influences from outside of himself, which are
not known to me the reason for, but which did not allow him to
preserve his spiritual core, and upon which spiritual center,
were supporting all of his former convictions!
On the anti-clerical actions of Archbishop Sofrony:
a) Actions against the church tradition.
*{As
noted by me, the first official reunion of the catacomb communities
with ROCA happened when the First Hierarch of ROCA, was St. Filaret.}
This
was not only an act of love of ROCOR to the persecuted Church in our
suffering homeland, under the yoke of the godless rulers of our
homeland, but truly it was a new page in our mutual ecclesiastical
tradition, not only for ROCOR, but also for the Catacomb Church in
Russia. For several years, many catacomb churches, in their naming of
their places of worship, commemorated the First Hierarch in their
worship, magnifying the name of St. Filaret! And still more, in some
house churches of the Catacomb Church, which I had attended, there
were placed photographs of St. Philaret, once brought from abroad! Is
this not evidence of mutual spiritual love ?!
Over
the later decision of Council of Bishops of ROCA ,of 2/15 May 1990,
referred to by Bishop Sofrony, at the end of his statement, which he
had made not....in
the spirit of ROCOR church tradition, and as we saw later, it was one
of those similar decisions that helped ROCA to be destroyed and brought
under the rule of the Moscow (Soviet) Patriarchy.
b) Actions against the church canons.
If you follow the further logic of Vladyka Sofrony, in his observation recently made by him... ' before the faithful' (and who
is meant by 'the faithful?) He gave his repentance, "for my
non-canonical action which I have committed, and which intentionally or
not intentionally I was a party to," ...but it turns out that this was
previously approved by a majority of votes ( including by the mouth
of ... Bishop Sofrony (!) himself, at the V-th All-Diaspora Sobor's
official ruling on the act: "The Reunion of the bishops of the
Catacomb Orthodox Church and ROCOR," and so.... THAT was also...a very
"non-canonical action",?, ... which would have meant that the fullness
of the Church, represented by a variety of Sobor Members, was
also...'.a trivial mistake'!
But
this is reminiscent of blasphemy against the Holy Spirit, WHO, as we
know, and believe, accomplishes all its work for our salvation,
especially in the bosom of the true Church of Christ!
So,
it turns out, this new doctrine of Bishop Sofrony and of his zealous
supporters, is against the Holy Spirit, and ...it is wrong!
Perhaps Bishop Sofrony is himself also wrong ?!
Epilogue.
In
anticipation of possible attacks on myself, from "The truth-seekers"
and "saviors" of the Church, I would add only the following:
Better to want to be an "uncanonical" catacombnik, than a "canonical" schismatic.
O
Our Lord Jesus Christ, by the grace and compassion of Thy
philanthropy, grant us to repent, and have mercy upon us and save us
all! Amen.
With much love in Christ, Fr. Alexander Lipin,
ReplyDeleteVladyka Agafangel comment posted on Internet Sobor under this article:
# RE: ROCA: A catacomb priest archbishop Sophronia - Metropolitan Agafangel 26/09/2016 11:05
If until recently the charge of double standards was a serious accusation, and every decent man he strongly rejected, but now do not even think about.
Perhaps the time will come when the word "lie" for many has lost its meaning, and can be easily replaced by some other their approval. Modern dissenters deny ecclesiastical foundation - the legacy of St. fathers church canons and regulations. But they dare to call his parasinagogu Church and called themselves Orthodox.
Probably the last Christians will be those that retain the ability to distinguish between good and evil, truth and falsehood. And it will not be people, Changeling, and those that are easy to change their views. Everyone who walks with open eyes will remain in the Church, and is waiting for the fate of the blind the blind.
The MP really HATES it that ROCA has the true catacomb bishops. ROAC hates it, too... The former-Abp. Sophrony used to support our accepting the catacomb bishops.
ReplyDeleteDid former-Abp. Sophrony do a flip-flop?
If so, then demons have been invoked by people (MP) who are serving the Mystery of Iniquity (antichrist spirit). I think they targeted former-Abp. Sophrony, former-Abp. Andronik and Hegumen Andrei. Even on a map, this looks like strategy for a war. All 3 of these men are behaving out of character. Sophrony doing a flip-flop, Andronik rescinding his signature, and Fr. Andrei getting so "militant".