The Holy Fathers on Schism
Священномученик Иларион (Троицкий):
«Церковь
едина, и одна она только имеет всю полноту благодатных даров Святого
Духа. Кто и каким бы образом ни отступал от Церкви — в ересь, в раскол, в
самочинное сборище, он теряет причастие благодати Божией» (Письмо Р.
Гардинеру),
«знаем
мы и убеждены в том, что отпадение от Церкви в раскол ли, в ересь ли, в
сектантство ли — есть полная погибель и духовная смерть. Для нас нет
христианства вне Церкви. Если Христос создал Церковь и Церковь — Тело
Его, то оторваться от Тела Его — значит умереть» (О жизни в Церкви).
Hieromartyr Hilarion (Troitsky):
“The
Church is one, and only she alone has all the fullness of the
grace-filled gifts of the Holy Spirit. Whoever has fallen away from the
Church, and no matter how – into heresy, into schism, into an arbitrary
assemblage – he loses the communion of God’s grace” (letter to R.
Gardiner),
“we know
and are convinced that falling away from the Church – whether into
schism, or into heresy, or into sectarianism – is complete perdition and
spiritual death. For us there is no Christianity outside of the Church.
If Christ founded the Church, and the Church is His Body, then to break
away from His Body means to die” (On Life in the Church).
Блаженный Августин:
«мы
веруем во святую соборную Церковь. Однако еретики и раскольники также
называют свои общины церквами. Но еретики, ложно мысля о Боге, искажают
саму веру, а раскольники беззаконными разделениями отступают от братской
любви, хотя верят в то же самое, что и мы. Поэтому ни еретики не
принадлежат вселенской Церкви, которая любит Бога, ни раскольники не
принадлежат к ней» (О символе веры, Х).
Blessed Augustine:
“we
believe in the holy, catholic Church. However, heretics and schismatics
also call their communities churches. But heretics, thinking falsely
about God, distort the faith itself, while schismatics, through their
unlawful divisions, fall away from brotherly love, although they believe
in the same thing that we do. Therefore, neither do heretics belong to
the universal Church, which loves God, nor do schismatics belong to her”
(On the Symbol of Faith, X).
Сщмч. Игнатий Богоносец:
«Не обольщайтесь, братья мои! Кто следует за вводящим раскол, тот не наследует Царствия Божьего» (Послание к филадельфийцам, 4).
Hieromartyr Ignatius the God-bearer:
“Be
not deceived, my brethren! Whoever follows one who introduces schism,
he does not inherit the Kingdom of God” (Epistle to the Philadelphians,
3)
Свт. Киприан Карфагенский:
«усилия
еретиков и зломыслящих раскольников начинаются обыкновенно с
самоугождения, соединенного с надменным и гордым презрением к
предстоятелю. Так совершается отступление от Церкви и осквернение
алтаря, так возмущается мир Христов, чиноположение и единство Божие»
(Письмо к Рогациану).
Hierarch Cyprian of Carthage:
“the
efforts of heretics and evil-minded schismatics usually begin with
pleasing themselves, united with a haughty and proud disdain towards him
who presides. Thus is accomplished a falling away from the Church and a
profanation of the altar; thus is disturbed the peace of Christ, God’s
appointed order and unity” (Epistle to Rogatianus).
Свт. Иоанн Златоуст:
«производить
разделения в Церкви не меньшее зло, как и впадать в ереси…грех раскола
не смывается даже мученической кровью» (Толкование на послание к
Ефесянам: 65, 11).
Hierarch John Chrysostom:
“to
cause divisions in the Church is no lesser evil than to fall into
heresy… the sin of schism is not washed away even by the blood of
martyrdom” (Commentary on the Epistle to the Ephesians: 65, 11).
Свт. Игнатий (Брянчанинов):
«смертный
грех православного христианина, не уврачеванный должным покаянием,
подвергает согрешившего вечной муке… Смертные грехи для христианина суть
следующие: ересь, раскол, богохульство, отступничество… каждый из них
умерщвляет душу и делает ее неспособною для вечного блаженства, доколе
она не очистит себя покаянием» (Слово о смерти).
Hierarch Ignatius (Brianchaninov):
“the
mortal sin of an Orthodox Christian that is not healed by fitting
repentance subjects the one who has sinned to eternal torment… Mortal
sins for a Christian are the following: heresy, schism, blasphemy,
apostasy… each of them kills the soul and makes it incapable of eternal
blessedness, as long as it does not cleanse itself through repentance”
(Discourse on Death).
Свт. Дионисий Александрийский:
«Если,
как говоришь, ты отделился от Церкви невольно, то можешь доказать это
возвращением в Церковь по своей воле. Лучше было бы тебе все вытерпеть,
лишь бы не рассечь Церкви Божией. Не менее славы доставило бы тебе
мученичество за целость ее, как и мученичество за отречение от идолов; а
по-моему, и еще более, потому что в последнем случае всякий принимает
мучения за одну собственную душу, а в первом — за всю Церковь. Если бы
ты даже и теперь убедил и заставил братьев возвратиться к единению, то
твоя доблесть была бы сильнее твоего зла. Последнее тогда не вменилось
бы тебе, а первая заслужила бы похвалу. Но когда уже ты не в состоянии
положиться на послушание братьев, то по крайней мере всячески спасай
собственную душу» (письмо к раскольнику Новату, Церковная История
Евсевия Памфила, VI, 45).
Hierarch Dionysius of Alexandria:
“If,
as you say, you have become separated from the Church unwillingly, you
can prove this by returning to the Church voluntarily. Better would it
be for you to endure everything in order to avoid cleaving the Church of
God. Martyrdom for the sake of her unity would procure for you no less
glory than martyrdom for renouncing the idols; and to my mind, even
greater glory, because in the latter case everyone accepts torments for
the sake of his own soul alone, while in the former case in behalf of
the whole Church. If even now you persuade and compel the brethren to
return to unity, your valor would be more powerful than your evil. Then
the latter would not be imputed to you, and the former would earn you
praise. But when you are no longer able to rely upon the obedience of
the brethren, then in any case at the least save your own soul (Epistle
to the schismatic Novatus, Ecclesiastical History, by Eusebius Pamphilus, VI, 45).
Св. Иоанн Кронштадтский:
«Достигай,
человек, единства: всячески бегай духовного разделения… Единение — Бог.
Разделение — диавол. Разделение церквей — дело диавола; ереси, расколы —
дело диавола» (Моя жизнь во Христе. Часть II,9).
St. John of Kronstadt:
“Attain
unity, O man: in every way flee spiritual division… Unity is God.
Division is the devil. The division of the churches is the work of the
devil; heresies, schisms are the work of the devil” (My Life in Christ. Part II, 9)
Свт. Ириней Лионский:
«Христос
рассудит тех, которые производят расколы, — не имеющих любви к Богу и
заботящихся больше о собственной выгоде, чем о единстве Церкви, по
маловажным и случайным причинам рассекающих и разрывающих великое и
славное тело Христово и, сколько от них зависит, разрушающих его,
говорящих о мире и производящих брань» (Пять книг против ересей, 4.7).
Hierarch Irenaeus of Lyons:
“Christ
will judge those who cause schisms – those who do not have love towards
God and care more about their own self-interest than about the unity of
the Church; who for unimportant and incidental reasons cleave and tear
asunder the great and glorious body of Christ, and, as much as depends
on them, destroy it; who speak about peace and produce warfare” (Five
Books Against Heresies, 4.7).
No comments:
Post a Comment
Guest comments MAYBE can be made by email.
joannahigginbotham@runbox.com
Anonymous comments will not be published. Daniel will not see unpublished comments. If you have a message for him, you need to contact him directly.
oregdan@hotmail.com