Tuesday, January 23, 2018

MP-Soviet-Church's On-going Dirty Work

Further Historical Expose of the real MP-Soviet-Church's On-going Dirty Work: More documented evidence: Bishops of the UOC-MP in the service of Lubianka (the NKVD/KGB)-

   Inbox 
Add star 

Dan Everiss

<oregdan@hotmail.com>
Tue, Jan 23, 2018 at 12:39 PM
My apologies to English-only readers, but the best that I am able to accomplish, is what is shared here: the copied original Russian text with photo-copies of the documents in question, coupled with the rough machine-English translation.
For those fluent in Russian, there will be little or no problem, but for the others, one must imagine what each sentence fully MEANS!,  as if.... it were....in good .... proper English. However, this valuable information is largely readable  and understandable....and disgusting . And has the communist Moscow Patriarchy really changed from these past days till now? NO!
Reader Daniel Everiss, in Oregon


 

Bishops of the UOC-MP in the service of Lubianka Автор: Митрополит Агафангел. Author: Metropolitan Agafangel . Дата публикации: Date of publication: 23 января 2018 January 23, 2018 . . Категория: Московская Патриархия . Category: Moscow Patriarchate
Pictures on request Histories of Ukrainian Church Hierarchs Recruited by NKGB USSR
Радио Свобода продолжает публикацию документов из открывшихся после украинской "Революции достоинства" архивов Службы безопасности Украины (другие материалы об этом можно прочесть, например, здесь , здесь , или здесь ).


Radio Liberty continues to publish documents from the archives of the Security Service of Ukraine that opened after the Ukrainian "Revolution of Dignity" (other materials can be read here, for example, here , or here ).

В декабре 2017 года российский историк Андрей Берман опубликовал архивный документ 2 управления НКГБ СССР, в котором рассказывалось о планах чекистов "подобрать кандидатов" для отправки на Поместный собор РПЦ 1945 года.
In December 2017, the Russian historian Andrei Berman published an archive document No. 2 of the NKGB Department of the USSR, which described the plans of the Chekists to "select candidates" for sending to the ROC Local Council in 1945.
Этот собор стал первым после знаменитой "встречи Сталина со священниками" и фактической легализации советскими властями Московского патриархата, и последним перед окончательной ликвидацией в качестве отдельной структуры Обновленческой церкви , созданной большевиками в 1922 году.
This cathedral was the first after the famous "meeting of Stalin with the priests" and the actual legalization of the Moscow Patriarchate by the Soviet authorities, and the last before the final liquidation as a separate structure of the Renovation Church created by the Bolsheviks in 1922.
  В конце документа предписывалось: "всем агентам из числа епископов, участников предсоборного ноябрьского совещания, по прибытии в Москву, связаться с работниками 5 Отдела 2 Управления НКГБ СССР".
At the end of the document it was prescribed: "All agents from among the bishops, participants of the pre-November meeting, upon arrival in Moscow, to contact the employees of 5 Division 2 of the NKGB Department of the USSR."
Новые сведения о том, как духовенство сотрудничало с Лубянкой (или саботировало это сотрудничество, что тоже случалось), можно найти в докладной записке из архива СБУ в Киеве (архивный шифр – ОГА СБУ ф.16, оп.1, д.562, л.141-152) , копию которой предоставил Радио Свобода исследователь украинских архивов Константин Богуславский .
  New information about how the clergy cooperated with the Lubyanka (or sabotaged this cooperation, which also happened) can be found in a memo from the archives of the SBU in Kiev (archival cipher - OGA SBU f.16, op.1, d.562, l .141-152) , a copy of which was provided by Radio Liberty researcher of Ukrainian archives Konstantin Boguslavsky .
"Докладная записка о работе и поведении агентуры из числа епископата русской православной церкви на Украине" составлена народным комиссаром государственной безопасности УССР генерал-лейтенантом Сергеем Савченко и адресована начальнику 2 управления НКГБ СССР Петру Федотову .
"Memorandum on the work and conduct of agents from among the episcopate of the Russian Orthodox Church in Ukraine" was compiled by the People's Commissar of State Security of the Ukrainian SSR, Lieutenant-General Sergei Savchenko, and addressed to the head of the department of the NKGB of the USSR, Petr Fedotov .
Она датирована 15-м января 1946 года и содержит сведения о 7 епископах, трое из которых признаны "ненадежными", а остальные – "честно работающими с нашими органами".
It is dated January 15, 1946, and contains information on 7 bishops, three of whom are considered "unreliable", and the rest are "honestly working with our bodies."
В записке, которая, как следует из ее текста, была не единственным документом такого рода, упоминаются только агентурные клички иерархов, однако описанные эпизоды их деятельности и другие детали позволяют с высокой долей вероятности установить личности этих людей.
In the note, which, as follows from her text, was not the only document of this kind, only the names of the hierarchical names of the hierarchs are mentioned, however, the described episodes of their activities and other details make it possible to establish the identities of these people with a high degree of probability.
Документ, если верить сделанной на нем пометке, был рассекречен еще в марте 2013 года, однако доступ к нему историки смогли получить только сейчас.
  The document, if you believe the note made on it, was declassified in March 2013, but historians could access it only now.
Содержание записки комментирует священник Украинской автокефальной православной Церкви, историк и ведущий программы Радио Свобода "С христианской точки зрения" Яков Кротов: "Идентифицировать этих людей вполне возможно. Хотя в отчете и пропущены некоторые топонимы, часть географических названий все-таки указана, как и реальные имена и фамилии священников, не являющихся главными фигурантами документа. Главным источником информации для этого служит справочник митрополита Мануила Лемешевского об архиереях московского патриархата, некот
The historian and presenter of the Radio Liberty program "From the Christian point of view" Yakov Krotov comments on the content of the note : "It is possible to identify these people, although some toponyms are missing in the report, some of the geographical names are still listed, like real ones names and surnames of the priests, not the main defendants in the document. The main source of information for this is the guide Metropolitan Manuel Lemeshevsky of bishops of the Moscow Patriarchate,
nekot рые факты легко проверить с помощью материалов, доступных в открытых источниках в интернете".
rye facts are easily verified by the material available in the public domain on the Internet. "



"Агент "Спокойный" – это епископ Борис Вик (1906-1965), саратовец (почему и выписал себе секретаршу из Саратова, что ставится ему в упрек в записке). Вик начинал церковную жизнь в обновленческой Церкви, в 1934 году перешёл в Московский патриархат, но в 1935 году был арестован. Однако, он был освобождён уже через полтора года, и теперь ясно, почему – стал агентом. Поставлен в начале списка, видимо, потому что он был первым рукоположен в епископы для новозавоёванной Украины – 2 апреля 1944 года, с титулом епископа Нежинского, викария Черниговской епархии.
  "The agent" Calm "is Bishop Boris Vic (1906-1965), a Saratov (why he wrote to himself a secretary from Saratov, which is put to him in reproach in the note.) Vic began church life in the renewed Church, in 1934 moved to the Moscow Patriarchate , but was arrested in 1935. However, he was released after a year and a half, and now it is clear why he became an agent.Simposed at the beginning of the list, apparently because he was the first ordained bishop for the newly-won Ukraine - April 2, 1944 , with the title of Bishop Nezhinsky, vicar of the Chernigov diocese.
Что стоит за словами "прибыл в епархию в марте 1944 года имея специальное задание НКГБ СССР разведывательного характера"?
What is behind the words "arrived in the diocese in March 1944 with a special task of the NKGB USSR intelligence"?
Вик был викарием ("заместителем") епископа, который за три месяца до его приезда был арестован – Симона Ивановского, пережившего в Чернигове оккупацию.
Vic was vicar ("deputy") bishop, who three months before his arrival was arrested - Simon Ivanovsky, who survived the Chernigov occupation.
Через год, в 1945-м, Вика сделали епископом Черниговским, а Ивановский, который был старше Вика на 18 лет, провёл 10 лет на каторге, на лесоповале.
  A year later, in 1945, Vika was made a bishop of Chernigov, and Ivanovsky, who was older than Vic for 18 years, spent 10 years in penal servitude, in a timber fell.
Вик характеризуется в записке не слишком положительно.
Vic is characterized in the note is not too positive. Он написал всего три доноса на своих священников – мало! He wrote only three denunciations for his priests - not enough!
Имеет "тенденцию к уклонению от выполнения" заданий. Has a "tendency to evasion" of assignments. Ему дали задание – бороться с епископом Украинской Автокефальной Церкви, а он не борется.
He was given the task to fight the bishop of the Ukrainian Autocephalous Church, and he does not fight.
Правда, тут сами чекисты дали маху: епископ Геннадий Шиприкевич, с которым они требовали от него бороться, на самом деле успел уйти на Запад, скончался в 1972 году в Канаде, где была и есть огромная украинская диаспора из беженцев 1944 года.
True, the Chekists themselves gave a swing: Bishop Gennady Shiprikevich, with whom they demanded of him to fight, actually managed to escape to the West, died in 1972 in Canada, where there was a huge Ukrainian diaspora of refugees of 1944.
Вик взял себе сомнительного заместителя, подкупал уполномоченного по делам РПЦ, переписывался со ссыльным профессором Казанской духовной академии Н.В.Петровым.
Vic took a dubious deputy, bribed an authorized representative for the ROC, corresponded with the exiled professor of the Kazan Theological Academy NVPetrov.
Вик – это известно, хотя и не упоминается в приведенном документе – очень пышно служил, что вызвало неудовольствие властей.
Vic - this is known, although not mentioned in the above document - was very fluent served, which caused the displeasure of the authorities.
Интересно, что через пару месяцев после даты, которой датирован документ, Вика вместе с епископом Сергием Лариным (тоже бывшим обновленцем) направили в Японию для воссоединения Японской православной Церкви с Москвой.
Interestingly, a couple of months after the date the document was dated, Vika, together with Bishop Sergius Larin (also a former revivalist), was sent to Japan to reunite the Japanese Orthodox Church with Moscow.
Американцы Вика и Ларина не пустили.
Americans Vick and Larin were not allowed.
Миссия, скорее всего, контролировалась контрразведкой.
The mission, most likely, was controlled by counterintelligence.
Вик несколько раз руководил епархиями Московского патриархата за границей, в том числе, в США.
Vic several times led the dioceses of the Moscow Patriarchate abroad, including in the United States.
Так что агентом он всё-таки оказался надёжным". So he was a reliable agent after all. "
Агент "Кольцов": "высказывает среди духовенства антисоветские настроения, назначает на лучшие приходы священников, подозрительных по антисоветской деятельности и связанных с оуновским подпольем" (ОУН – Организация украинских националистов).
The agent Koltsov: "expresses anti-Soviet sentiments among the clergy, appoints priests suspected of anti-Soviet activities and associated with the OUN underground for the best parishes" (OUN - Organization of Ukrainian Nationalists).
"В погоне за личной наживой ввел в своей епархии всевозможные налоги на священнослужителей".
"In the pursuit of personal profit, he introduced in his diocese all kinds of taxes on clergymen."
"Агент "Кольцов" – епископ Феодосий Ковернинский (1895-1980). Коренной украинец, священник с 1916 года, перешёл в обновленчество, служил в Черновцах. В 1945 году перешёл в Московскую Патриархию и был поставлен епископом Черновицким и Буковинским. Отчёт сообщает, что в марте 1945 года с Ковернинского была снята судимость 1937 года. Среди репрессированных Ковернинский не упоминается – вполне возможно, что он был осуждён, но после согласия на вербовку освобождён – как и Борис Вик. "Agent Koltsov" -
 Bishop Theodosius of Koverninsky (1895-1980), a native Ukrainian priest from 1916, transferred to the renovation, served in Chernivtsi, moved to the Moscow Patriarchate in 1945 and was appointed Bishop of Chernivtsi and Bukovina. in March 1945, Koverninsky's conviction was dropped in 1937. Among the repressed, Koverninsky is not mentioned - it is entirely possible that he was convicted, but after his consent to recruitment he was released - like Boris Vic.
Ковернинский, как следует из документа, не считается слишком благонадёжным, карьеры он не сделал, с 1956 года и до смерти жил на покое в Киеве.
Koverninsky, as follows from the document, is not considered too reliable, he did not make a career, since 1956, and to death, he lived in peace in Kiev.
Возможно, его подвела чрезмерная алчность, красочно описанная Савченко.
Perhaps, his excessive greed, colorfully described by Savchenko, led him.
О Ковернинском сохранился престранный анекдот – и именно связанный с деньгами: "Пребывая на покое в Киеве, он решил испытать, как относятся к нему другие архиереи. К празднику Рождества Христова в 1976 году он послал каждому архиерею поздравления и деньги в сумме 50 рублей с просьбой молиться за него при жизни и после его смерти, и стал ждать результата: кто и как отнесется к его просьбе. Тем архиереям, которые не ответили на его письмо, он его повторил, желая узнать, согласны ли они молиться бесплатно или за деньги".
A strange anecdote was preserved about Koverninsky, and it was connected with money: "While remaining in Kiev, he decided to test how other bishops treat him." On the occasion of the Nativity of Christ in 1976 he sent each bishop congratulations and money in the amount of 50 rubles with a request pray for him during life and after his death, and began to wait for the result: who and how will respond to his request.To the bishops who did not answer his letter, he repeated it, wanting to find out whether they agree to pray for free or for money. "
Автор записки Сергей Савченко упрекает Ковернинского в том, что тот назначил благочинным некоего Юрия Стефюка , 1896 года, якобы активного члена ОУН.
The author of the note, Sergei Savchenko, reproaches Koverninsky for appointing a certain Yuri Stefyuk , 1896, allegedly an active member of the OUN.
Действительно, в ОУН был Юрий Стефюк, но он бежал с немцами в 1944 году, а когда вернулся нелегалом в 1951-м, то был сразу арестован и перевербован – выступил с книгой, обличавшей ОУН ("На свiтлу дорогу", Киев, 1962).
Indeed, in the OUN was Yuri Stefyuk, but he fled with the Germans in 1944, and when he returned illegally in 1951, he was immediately arrested and turned over - made a book exposing the OUN ("On the Road", Kiev, 1962) .
Видимо, причина этой нестыковки – путаница в картотеке НКГБ".
Apparently, the reason for this inconsistency is the confusion in the NKGB file cabinet. "
Агент "Твердый": "отдает приходы священникам-западникам", "ведет двурушническую линию", "скрывает данные об антисоветских настроениях священнства от УНКГБ", "группирует вокруг себя враждебный элемент", "существенных материалов об антисоветской деятельности духовенства не предоставляет".
The agent "Firm": "gives parishes to priests-Westerners", "conducts a double-armed line", "hides data on anti-Soviet moods of the priesthood from UNKGB," "groups around itself a hostile element," "there is no material material about anti-Soviet activities of the clergy."
"Взят в активную агентурную разработку".
"Taken into active agent development."
"Агент "Твёрдый" – это епископ Винницкий и Брацлавский Варлаам Борисевич (1899-1975). Уроженец Волыни, там и служил, при Пилсудском даже попал под суд за нападки на католиков. Во время войны под бомбежкой погибла его жена. Савченко им недоволен: Борисевич стал ставить "своих", священников с Волыни. Местное же духовенство стучало на владыку чекистам, и Савченко потребовал нетвёрдого в лояльности "Твёрдого" убрать. С января 1946 года он действительно был убран на родную для него Волынскую кафедру.
"Agent" Hard "is the Bishop of Vinnytsia and Bratslav Varlaam Borisevich (1899-1975), a native of Volhynia, where he served, even under Pilsudski, he was even brought to court for attacks on Catholics, during the war his wife was killed under bombardment: Savchenko was unhappy with them: Borisevich began to put his "own," the priests from Volhynia, while the local clergy knocked on the Bishop of the Chekists, and Savchenko demanded that the "Hard" be removed from loyalty to the loyalty of the "hard" .Since January 1946, he was actually taken to Volhynia's native pulpit.
Видимо, урок пошёл агенту Борисевичу впрок: дошло даже до того, что верующие жаловались на него патриарху, – мол, владыко не защищает Церковь, а даже наоборот.
Apparently, the lesson went to agent Borisevich for future use: it even went so far that the believers complained to him about the patriarch, saying that the ruler does not protect the Church, but even vice versa.
Патриарх, разумеется, мер не принял, напротив – в 1961 году Борисевич возглавил Белорусскую церковь.
Patriarch, of course, did not take any measures, on the contrary - in 1961 Borisevich headed the Belarusian Church.
При нём закрылись сотни церквей, прекратила занятия Минская семинария.
With it, hundreds of churches were closed, the Minsk Seminary ceased its activities. В 1963 году у агента "Твёрдого" случился инсульт, и на этом его карьера закончилась". In 1963, the agent "Hard" had a stroke, and this is his career ended. "
Агент "Глебов": "ведет активную работу по ликвидации униатской церкви ", "активно включился в работу по выявлению враждебного элемента", "находится под постоянным агентурным наблюдением".
Agent Glebov: "is actively working to eliminate the Uniate Church ," "actively involved in the identification of a hostile element," "is under constant surveillance".
"Список агентов, которые "честно работают с нашими органами" открывает "Глебов" – епископ Макарий Оксиюк (1884-1961). Хронологический порядок "записки" остаётся в целости – от более ранних рукоположений к более поздним.
"The list of agents who" honestly work with our bodies "is opened by" Glebov "- Bishop Makarii Oksiuk (1884-1961) .The chronological order of the" note "remains intact - from earlier ordinations to later ones.
Оксиюк – крупный византолог, профессор Киевской духовной академии с 1917 года, стал священником в 1942 году, когда овдовел.
Oksiuk - a major byzantologist, professor of the Kiev Theological Academy since 1917, became a priest in 1942, when he was a widower.
22 апреля 1945 года – уже после вербовки – был поставлен епископом Львовским и Тернопольским.
April 22, 1945 - after recruitment - was set up by the Bishop of Lviv and Ternopil.
Идея заключалась в том, что для борьбы с греко-католиками требовался прежде всего "уважаемый" человек, как минимум, без "обновленческой истории".
The idea was that, first of all, a "respected" person, at least without "renewal history", was required to fight the Greek Catholics.
Ликвидация греко-католической Церкви была запланирована в марте 1944 года, в апреле рукополагают Оксиюка, когда он приезжает во Львов, арестовывают главу греко-католиков кардинала Иосифа Слипого, в марте 1946 года проходит Львовский собор, на котором ликвидация и осуществляется – с участием "Глебова".
The liquidation of the Greek Catholic Church was planned in March 1944, in April, Oksiyuk was ordained when he came to Lvov, arrested the head of Greek Catholics, Cardinal Joseph Slipogo, in March 1946 the Lviv cathedral was held, where liquidation was carried out - with the participation of Glebov ".
Ещё через пять лет его "бросают на Польшу": Московский Патриархат отбирает Польскую Православную Церковь у Констанинопольского, Оксиюк возглавляет "рейдерский захват" – операцию контрразведки.
Five years later he was "thrown to Poland": the Moscow Patriarchate selects the Polish Orthodox Church from Konstaninopolsky, Oksiuk heads the "raider capture" - counterintelligence operation.
В антисоветских замечаниях не уличён, за греко-католиками охотится исправно, и всё же – "находится под нашим постоянным агентурным наблюдением".
In anti-Soviet remarks is not caught, for Greek Catholics hunts regularly, and yet - "is under our constant agency surveillance."
"Доверяй, но проверяй".
"Trust but check".
Агент "Усов": "выполнял специальное задание 2 управления НКГБ СССР", "провел большую работу по выявлению агентуры румынских и немецких разведывательных органов и другого антисоветского элемента".
Agent Usov: "carried out a special task 2 of the NKGB Department of the USSR," "did a great job of identifying agents of Romanian and German intelligence agencies and another anti-Soviet element."
"Агент "Усов" – епископ Сумский и Ахтырский Иларион Прохоров (1889-1973). Священник ещё дореволюционного поставления, в 1938 году был на пять лет отправлен на каторгу на Дальний Восток, 28 сентября 1945 года поставлен в епископы. В 1947 году его наградили орденом "За доблестный труд в Великой Отечественной войне", что довольно пикантно, учитывая, что он практически всю войну прожил в оккупации. Сумы были освобождены 2 сентября 1943 года, после чего Прохоров "находился там в течение 2 месяцев как представитель Московской Патриархии, выполняя одновременно зад
"Usov" - bishop of Sumy and Akhtyrsky Hilarion Prokhorov (1889-1973), a priest still pre-revolutionary establishment, in 1938 was sentenced to five years for hard labor in the Far East, on September 28, 1945 he was placed in the bishops .In 1947 he was awarded Order "For Valiant Labor in the Great Patriotic War", which is quite piquant, considering that he spent almost the entire war in the occupation.Sums were released on September 2, 1943, after which Prokhorov "was there for 2 months as a representative of the Moscow Patriarchate, carrying out at the same time
ния 2 Управления НКГБ СССР". Судя по следующей фразе, он помогал арестовывать священников, которые были "румынскими и немецкими" разведчиками. Какие немецкие разведчики могли быть в оккупированном регионе? Видимо, речь идёт просто об арестах всех, кто казался недостаточно "лояльным". Поработав доносчиком, Прохоров потом служил и в России – возглавлял Ивановскую, Омскую и Ростовскую епархии".
2 of the NKGB Administration of the USSR. "Judging by the following phrase, he helped to arrest the priests who were" Romanian and German "scouts What sort of German scouts could be in the occupied region? Apparently, it's just about arrests of all who seemed insufficiently" loyal " After working as an informer, Prokhorov later served in Russia - he headed the Ivanovo, Omsk and Rostov dioceses. "
Агент "Петров": "использовался Управлением НКГБ по разработке антисоветского подполья иоаннитов и враждебного элемента из числа духовенства и церковников", "с помощью Петрова вскрыт и ликвидирован нелегальный монастырь в г. Лисичанске".
The agent Petrov: "was used by the NKGB Department for the development of the anti-Soviet underground of the Ioannites and the hostile element of the clergy and clergymen," "with the help of Petrova, an illegal monastery in Lisichansk was opened and liquidated."
"Агент "Петров" – это епископ Донецкий и Ворошиловградский (Луганский) Никон ( Александр Порфирьевич Петин , 1902-1956). Обновленец, в 1933 году осуждён на пять лет каторги (отбыл их целиком). 21 мая 1944 года поставлен епископом, в июле прибыл в епархию и, судя по тому, что в октябре о его деятельности чекисты посылали в Москву отдельный отчёт, успел многих посадить. Этот отчёт хвалит его за донос на две нелегальные общины, которые были ликвидированы (одна в Лисичанске).
"Agent Petrov" is Bishop Nikon of Donetsk and Voroshilovgrad (Lugansk) Nikon ( Alexander Pethin , 1902-1956), who was sentenced to five years in penal colony in 1933 (served them all in full) .In May 21, 1944, he was ordained bishop in July arrived in the diocese and, judging by the fact that in October the Chekists sent a separate report to Moscow, he managed to plant many people in. This report praises him for informing two illegal communities that were liquidated (one in Lisichansk).
Тем не менее, за "Петровым" присматривали двое агентов-стукачей из ближайшего окружения. Nevertheless, for the "Petrov" looked after two agents, informers from the nearest environment. Ещё бы – он пригрел в епархии своего учителя Нафанаила Смердынского .
Still - he warmed up in the diocese of his teacher Nathanael Smerdynsky .
В августовском номере "Журнала Московской Патриархии" за 1945 год Смердынский печатает свою статью, в которой восхваляет патриаршество как "возвращённый рай": "Титул "Святейший" неотъемлем от Патриарха, как земного главы Церкви, как земного образа Христа, посредника, проводника … милостей благодатных … от … Иисуса Христа, сан которого носит Патриарх" (С. 55).
In the August issue of the "Journal of the Moscow Patriarchate" for 1945, Smerdinskii prints an article in which he praises the patriarchate as a "returned paradise": "The title" Holy "is inseparable from the Patriarch as the earthly head of the Church, as the earthly image of Christ, the mediator, graceful ... from ... Jesus Christ, whose name is worn by the Patriarch "(p. 55).
С 1948 года Петин возглавлял Одесскую епархию, тут и скончался от лейкемии, заслужив похвалу от местного уполномоченного по РПЦ: "Не могу припомнить случая, чтобы он отклонился или пытался доказать невозможность тех или иных моих рекомендаций".
Since 1948, Petin headed the Odesa diocese, and here he died from leukemia, deserving praise from the local commissioner for the ROC: "I can not remember the case that he deviated or tried to prove the impossibility of one or another of my recommendations."
Агент "Павловский": "Характерной особенностью в работе "Павловского" является представление ценных проверенных агентурных материалов, на основании которых Управлением НКГБ были успешно ликвидированы агентурные дела "САМОСТИЙНИКИ" и "КЛУБОК". "По материалам "Павловского» был арестован священник Березюк Платон Маркович, проводивший в период оккупации активную антисоветскую деятельность".


  Agent Pavlovsky: "A characteristic feature in the work of Pavlovsky is the presentation of valuable verified agent materials, on the basis of which the Agency of the NKGB successfully liquidated the agents' affairs" SELF-DEVELOPERS "and" CLUB. "" According to the materials of Pavlovsky, the priest Berezyuk Platon Markovich was arrested , who carried out during the period of occupation active anti-Soviet activity. "

"Седьмой и последний агент в списке – "Павловский". Это "бриллиант" в "епископской короне" чекистов, епископ Антоний Кротевич (1889-1973). Сын священника, рукоположен был ещё до революции, стал обновленцем, перебрался в Москву и был настоятелем Софийской Церкви, что напротив Кремля. В 1937 году приговорён к 5 годам лагерей, освобождён в 1942. Рукоположен в епископа 14 августа 1944 года.
"The seventh and last agent on the list is" Pavlovsky. "This is the" diamond "in the" episcopal crown "of the Chekists, Bishop Anthony Krotevich (1889-1973) .The priest's son, ordained before the revolution, became a revivalist, moved to Moscow and was rector Sofia Church, which is opposite the Kremlin.In 1937, sentenced to 5 years in camps, was released in 1942. Ordained to the bishop on August 14, 1944.
По его доносам было посажено сразу две группы православных.
According to his denunciations, two groups of Orthodox were immediately imprisoned.
Кротевич возглавлял несколько епархий в России, в 1961 году сменил в Минске агента "Твёрдого" – Борисевича, довершив уничтожение тут семинарии.
Krotievich headed several dioceses in Russia, in 1961 he replaced the agent of the "Hard" - Borisevich in Minsk, completing the destruction of the seminary here.
Будучи епископом в Иванове, даже сжёг епархиальную библиотеку и архив, а дом епархиального управления подарил городским властям.
Being a bishop in Ivanovo, he even burned a diocesan library and archive, and gave the house of the diocesan administration to the city authorities.
Историк А. Сухоруков отмечал, что "деятельность митрополита Антония (Кротевича) в 1950—1960-е годы принесла много бед Церкви" и выдвигал остроумное предположение: "обновленческое прошлое митрополита Антония многое объясняет".
Historian A. Sukhorukov noted that "the activities of Metropolitan Anthony (Krotievich) in the 1950s-1960s brought many troubles to the Church" and put forward a witty assumption: "The renewal past of Metropolitan Anthony explains a lot."
Только вот незадача: обновленческое прошлое было почти у всех иерархов Московской Патриархии".
Only here is the misfortune: the renewal past was almost all hierarchs of the Moscow Patriarchate. "
По словам священника Якова Кротова, отчёты чекистов показывают: практически все иерархи Московского патриархата были агентами Лубянки.
According to priest Yakov Krotov, the reports of the Chekists show: almost all the hierarchs of the Moscow Patriarchate were agents of the Lubyanka.
Впрочем, не все одинаково усердствовали.
However, not all were equally zealous.
Некоторые, как видно из опубликованного документа, даже имели "тенденцию к уклонению от выполнения заданий".
Some, as can be seen from the published document, even had a "tendency to avoid assignments."


-------------------
В 1946 году главной заботой украинских чекистов была ликвидация греко-католической Церкви.
In 1946, the main concern of Ukrainian security officers was the liquidation of the Greek Catholic Church.
Епископы оказались в то время, прежде всего, агентами внешней политики Кремля.
The bishops were at that time, above all, agents of the Kremlin's foreign policy.
Епископ Мукачевский Нестор Сидорук (1904-1951) в августе 1946 года ездил в Венгрию, чтобы принять под руку Москвы тамошних православных.
The Bishop of Mukacheve, Nestor Sidoruk (1904-1951) traveled to Hungary in August 1946 to take over the Moscow Orthodox.
И что же? And what? Биография Сидорука как две капли воды похожа на биографии других агентов – видимо, чекисты следовали жёсткой инструкции: из Полтавы, 4 года каторги, после завоевания Полтавы становится священником, а в октябре 1945 года – епископом, участвует во Львовском соборе.
Biography Sidoruka as two drops of water similar to the biography of other agents - apparently, the chekists followed a strict instruction: from Poltava, 4 years of hard labor, after the conquest of Poltava becomes a priest, and in October 1945 - a bishop, participates in the Lviv cathedral.
Умер епископом Курска.
Died Bishop of Kursk.
Всё начало 1946 года митрополит Николай Ярушевич (кличка пока неизвестна) убеждал парижских православных вернуться в Московскую Патриархию – убедил митрополита Евлогия Георгиевского, но тот в августе скончался, чем сорвал спецоперацию.
All the beginning of 1946, Metropolitan Nikolai Yarushevich (nicknamed while unknown) urged the Parisian Orthodox to return to the Moscow Patriarchate - convinced Metropolitan Evlogy Georgievsky, but he died in August, than ripped off a special operation.
Писатель и философ Иван Ильин писал тогда: "Наивная беспомощность иногда выражается в своеобразном "дальтонизме": человек вдруг (или постепенно) слепнет для одного "цвета", для определенного сектора жизни. Один уверовал, что успех Красной армии составляет честь и славу России... Другой уверовал, что сан Всероссийского Патриарха делает человека "мудрым", "гениальным", "святым", "священномучеником"... И вот он уже шепчется с чекистами в рясах, прислуживает в храме перебежавшему епископу и мечтает подмять под советскую церковь все восточные патриар
The writer and philosopher Ivan Ilyin wrote at the time: "The naive helplessness is sometimes expressed in a kind of" Daltonism ": a person suddenly (or gradually) becomes blind for one" color "for a certain sector of life, one believes that the success of the Red Army is the honor and glory of Russia. .. Another believed that the rank of the All-Russian Patriarch makes a man "wise," "brilliant," "holy," "holy martyr" ... And now he whispers with the chekists in his cassocks, serves in the temple to the bishop who runs across and dreams of subjugating to  the Soviet church all Eastern patriarchs
шества (клерикальный империализм советской церкви). … Одежда не гарантирует ничего. Разве иерочекисты, прилетевшие в Париж и соблазнившие митрополита Евлогия и митрополита Серафима (Лукьянова), – были не в рясах? Разве шулер не выдает себя слишком безукоризненным фраком и белоснежной рубашкой с бриллиантовыми запонками?".
(the clerical imperialism of the Soviet church) ... Clothes do not guarantee anything.Have the hierock-men who flew to Paris and seduced Metropolitan Eulogia and Metropolitan Seraphim (Lukyanov) - were not in their cassocks? Did the sharper do not pretend to be too impeccably dressed and a snow-white shirt with diamond cufflinks? ".
Метки: КГБ , упц мп , ссср Tags: KGB , upt mp , ussr


No comments:

Post a Comment

Guest comments MAYBE can be made by email.
joannahigginbotham@runbox.com

Anonymous comments will not be published. Daniel will not see unpublished comments. If you have a message for him, you need to contact him directly.
oregdan@hotmail.com